Taidekeskus Ahjo

Sysi - Hehku - Hiili - Kytö - Liekki - Taidelainaamo

Taidekeskus Ahjo

Taidekeskus Ahjo sijaitsee aivan Joensuun ydinkeskustassa, taidekorttelissa Joensuun taidemuseo ONNI:n vastapäätä. Jugendvivahteinen viihtyisä keltainen puutalo on alunperin rakennettu Klassisen Lyseon voimistelusaliksi vuonna 1911 Jac Ahrenbergin piirrustusten mukaan. Rakennuksessa on säilytetty sen vanha olemus, kuten esim. upeat puulattiat ja ulkoisen arkkitehtuurin yksityiskohdat. Suuret ikkunat antavat kuusi metriä korkeisiin saleihin kauniin, epäsuoran luonnonvalon.

Taidekeskus Ahjoa ylläpitää Joensuun Taiteilijaseura ry. Ahjon tila siirtyi vuoden 2021 alusta alkaen Joensuun Taiteilijaseura ry:n hallintaan. Vuonna 1997 perustettu Taidekeskus Ahjon kannatusyhdistys ry hallinnoi Ahjon näyttelytoimintaa vuodet 1997-2020.

Ahjossa järjestetään monipuolista näyttelytoimintaa ja tapahtumia. Näyttelyaikojen ulkopuolella tiloja voi vuokrata erilaisiin tilaisuuksiin ja tapahtumiin, kuten konsertteihin, luentoihin, teatteri- ja tanssiesityksiin. Vuokrattavia tiloja on yhteensä viisi kappaletta: Sysi-sali (163 m²), Hehku-tila (16 m²), Hiili-tila (11 m²), Kytö-tila (14 m²) ja Liekki-tila (8 m²). Lisäksi tiloissa toimii Joensuun Taidelainaamo.

Ahjo on nopeasti reagoiva, uusille taidemuodoille avoin taidekeskus. Pyrimme esittelemään sekä kansallista että kansainvälistä taidetta.

Taidekeskus Ahjo on esteetön tila. Pyörätuolilla liikkuville ja esimerkiksi lastenvaunuille on pääsisäänkäynnin yhteydessä oma luiska. Tilava asiakas-wc sijaitsee rakennuksen ensimmäisessä kerroksessa ja on varustettu muun muassa asianmukaisella wc-istuimen turvakehikolla. Näyttelytilojen välillä ei ole myöskään kulkemista haittaavia korkeita kynnyksiä. Opaskoirat toivotamme myös tervetulleiksi näyttelytiloihin.

Näyttelyihin on vapaa pääsy!

Tervetuloa!

Löydät meidät myös Facebookista

Taidekeskus Ahjo on avoinna:

ma, suljettu
ti, to-su: 10.00-16.00