Maakuntapäivä Taidekeskus Ahjossa 2020

Taidekeskus Ahjon Maakuntapäivä

29.08.2020 klo 12.00 - 15.00 - Taidekeskus Ahjo
ITÄ-SUOMEN TANSSIN ALUEKESKUS JA JOENSUUN TAITEILIJASEURA POHJOIS-KARJALAN MAAKUNTAPÄIVÄSSÄ

Otteita teoksesta “Vakavasti otettavaa nykytanssia musikaalin ystäville”
La 29.8.2020 klo 12-13 Taidekeskus Ahjolla, Joensuussa
Vapaa pääsy

Itä-Suomen tanssin aluekeskus ITAK esittää otteita koreografi Mathilda Kauppilan ja työryhmän teoksesta “Vakavasti otettavaa nykytanssia musikaalin ystäville” Taidekeskus Ahjon Koksi-salissa 29.8.2020 osana Pohjois-Karjalan maakuntapäivän ohjelmaa. Esityksen jälkeen on lyhyt taiteilijatapaaminen. Taidekeskus Ahjolla tapahtuva ohjelmakokonaisuus toteutetaan yhteistyössä Joensuun taiteilijaseuran kanssa.

Otteita teoksesta Vakavasti otettavaa nykytanssia musikaalin ystäville on ennakkonäytös, kokoillan teoksen ensi-ilta on Kuopiossa ITAK-näyttämöllä to 3.9.2020. Vakavasti otettavaa nykytanssia musikaalin ystäville on taiteellinen tutkimus musikaalin anatomiasta. Se on uudelleenjärjestäytynyt kokonaisuus tarkasti artikuloitua rytmiikkaa, säihkyvää yltäkylläisyyttä sekä liikkeen ja äänen symbioottista kudelmaa. Teoksessa tutkailun alla ovat erityisesti ne musikaalin elementit, jotka tuottavat nautinnon pyrskähdyksiä. Näitä yksittäisiä piirteitä tutkitaan viihteellisestä musikaalikontekstista irrallisina ja valetaan sitten uuteen kehykseen - nykytanssiteokseen.

Työryhmän koostuu vahvasti Itä-Suomeen kytkeytyneistä musikaalin ystävistä ja vihollisista. Tekijät ovat monialaisia esittävien taiteiden ammattilaisia, joita kiinnostaa ihmiskehon moninaisen potentiaalin esiin louhiminen.

Koreografia: Mathilda Kauppila
Esiintyjät: Arvo Jean-Michael Saarinen, Ida Teeri, Riikka Voutilainen
Äänisuunnittelu: Tatu Vanhatalo
Valosuunnittelu: Aku Lahti
Osatuotanto: Itä-Suomen tanssin aluekeskus
Tukija: Joensuun kaupunki, Pohjois-Karjalan taidetoimikunta, Taiteen edistämiskeskus
Yhteistyössä: Riveria, Tanssin koulutus Outokumpu, Joensuun tanssiopisto

www.itak.fi
ITAK:n tuottama maakuntapäivän ohjelma toteutetaan Pohjois-Karjalan maakuntaliiton ja Taiteen edistämiskeskuksen tuella.

Joensuun Taiteilijaseura ry:n 75v juhlanäyttely on avoinna maakuntapäivänä Taidekeskus Ahjossa klo 11.00-15.00. Paikalla on taiteilijaseuran taiteilijoita tavattavissa klo 13.00-15.00 välisenä aikana.

Lisäksi Joensuun Taiteilijaseura ry järjestää Pohjois-Karjalan maakuntapäivän kunniaksi maakuntapinssikilpailun, sekä omakuvatyöpajan. Pinssikilpailu ja omakuvatyöpaja järjestetään etänä koronaepidemiasta johtuen. Pinssikilpailuun tai Ekologinen omakuva-työpajaan voi osallistua omalla ehdotuksellaan 30.9.2020 mennessä.

Turvallisen tapahtuman ohjeet kävijälle:

Taidekeskus Ahjon Maakuntapäivän tapahtumassa noudatetaan tarkasti viranomaisohjeita liittyen koronavirusepidemian aiheuttamiin erikoisjärjestelyihin yleisötapahtumissa. Viranomaiset vaativat tapahtumajärjestäjiä keräämään tapahtuman kävijöiltä yhteystiedot, jotta mahdolliset tartuntaketjut pystytään jäljittämään. Tämän takia tapahtumassa toimitaan seuraavasti:

tapahtumatiloissa on saatavilla käsidesiä sekä wc-tiloissa käsien vesipesu mahdollisuus
tapahtumajärjestäjät suosittelevat tapahtumassa vierailevia henkilöitä käyttämään hengityssuojaimia
pyrimme ohjaamaan tulijoita niin, että jonottaminen ja tapahtumassa oleminen olisi turvallista turvavälejä (1-2m) noudattaen
tapahtumatiloihin sisälle otetaan normaalia reilusti vähemmän asiakkaita taataksemme mahdollisuuden säilyttää etäisyyttä muihin ihmisiin
keräämme tapahtumassa olijoilta yhteystiedot viranomaisvelvoteiden mukaisesti

Toivomme, että kaikki tapahtumapäivään osallistuvat toimivat vastuullisesti ja noudattavat hyvää käsi- ja yskimishygieniaa eivätkä saavu tapahtumaan jos tuntevat minkäänlaisia vilustumisen oireita.

Tervetuloa juhlimaan Pohjois-Karjalan maakuntapäivää kanssamme!

Tapahtuman aika 29.08.2020 klo 12.00 - 15.00
Tapahtuman sijainti Taidekeskus Ahjo