75-juhlavuoden lehdistötiedote - Taidekeskus Ahjo

Joensuun Taiteilijaseura ry täyttää tänä vuonna ansiokkaat 75 vuotta, ja juhlavuoden kunniaksi järjestetään taidenäyttelyitä eri puolilla Suomea; Joensuussa, Helsingissä ja Imatralla. Juhlavuosinäyttelyiden sarja alkaa Joensuun Taidekeskus Ahjon Koksi-salin näyttelyllä 20.8. - 9.9.2020.

Näyttelyyn osallistumista on hakenut suuri määrä taiteilijoita; hakuajan umpeutuessa hakemuksia oli saapunut 43 kappaletta. Jokaiselta hakemuksensa lähettäneeltä taiteilijalta on valittu esille pantavaksi vähintään yksi teos, käytössä olevaa tilaa ja näyttelyn kokonaisuutta ajatellen. Kokonaisuus ei rajoitu vain yhteen teemaan tai tekniikkaan, vaan esille on tulossa runsas ja monipuolinen valikoima Joensuun Taiteilijaseuran ammattikuvataiteilijoiden tuotantoa.

Lauantaina 29.8 vietetään Pohjois-Karjalan Maakuntapäivää, jonka aikana Taidekeskus Ahjon tiloissa järjestetään kaikille avoin taide- ja kulttuuritapahtuma työpajoineen. Juhlanäyttelyn yhteydessä on silloin mahdollisuus päästä seuraamaan taiteilijoiden esittelyjä. Joensuun Taiteilijaseura ry on Suomen viidenneksi suurin ammattikuvataiteilijoiden yhdistys, jonka jäsenenä on 148 kuvataiteen ammattilaista. Taidekeskus Ahjon juhlanäyttelyyn osallistuu heistä noin kolmasosa.