Joensuun Taiteilijaseura ry:n 75v juhlanäyttely Helsingin Kaapelitehtaalla 8.9.-20.9.2020

75-juhlavuoden lehdistötiedote - Kaapelitehdas

JOENSUUN TAITEILIJASEURA 75-VUOTTA KAAPELITEHTAAN PURISTAMO 8.-20.9.2020

LEHDISTÖTIEDOTE

Joensuun Taiteilijaseura ry:n 75-juhlavuosinäyttelyiden toinen näyttely avautuu, Kaapelitehtaan Puristamossa (Tallberginkatu 1, 00180 Helsinki) 8.-20.9.2020. Avoinna ma-pe klo 11.00-20.00, la klo 11.00-15.00 ja su klo 11.00-18.00.

Juhlavuoden taidenäyttelyihin tuli määräaikaan mennessä hyvin hakemuksia. Taidekeskus Ahjon Koksi-Salin juhlavuoden näyttelyyn tuli 43 hakemusta. Kaapelitehtaan Puristamon juhlanäyttelyyn tuli 48 hakemusta ja Imatran Taidemuseon juhlanäyttelyyn tuli 42 hakemusta.

Kaapelitehtaan Puristamon juhlanäyttelyn taideteokset valitsi Denise Ziegler, joka on sveitsiläissyntyinen kuvataiteilija ja julkisen tilan tutkija. Parhaillaan hän työskentelee tutkijatohtorina Taideyliopiston Kuvataideakatemiassa.

Denise Zieglerin lähtökohtana näyttelyn ripustussuunnitelmalle on mietelause: ”Maan päällä koti – kodissa maailma”. Hän on ryhmittänyt valitut teokset kolmen käsitteen alle: Maan päällä, Koti ja Maailma.

Maan päällä käsittää ilmiöiden havainnointia ja vuoropuheluita ”toisen” kanssa.

Koti teokset manifestoivat ja materialisoivat konkreettisesti kodin käsitteitä.

Maailma yhdistää teoksia, joiden keskiössä ovat tavat tarkastella maailman ilmiöitä.

”Valitsin Joensuun taiteilijaseuran Helsingin juhlanäyttelyyn 43 teosta 34 taiteilijalta. Teosvalinnoissa pidin mielessäni näyttelytilaa, Kaapelitehtaan Puristamoa ja siihen ripustettavaa kokonaisuutta. Haluaisin tuoda esille Joensuun Taiteilijaseuran jäsenten taiteellisen ilmaisun rakentavaa moniäänisyyttä. Näin näyttely tulee tarjoamaan katsojalle laajan otannan teoksia, jotka ovat vuoropuhelussa toistensa kanssa, vuoroin tukien ja vuoroin haastaen toisiaan.” Helsinki 29.7.2020, Denise Ziegler.

Tervetuloa!

Joensuun Taiteilijaseura ry

Tapahtumaa tukemassa Karjalaisen Kulttuurin Edistämissäätiö: www.kkes.fi

Kirkkokatu 23, 80100 Joensuu.

facebook.com/Joensuuntaiteilijaseura

Lisätietoja puh. 045-321 8110/pj